چند پيشنهاد سازنده و مطلوب برای رفع اشکالات املایی دانش آموزان

گلهای کلاس دوم
آموزشی، تصویری ،تربیتی
چند پيشنهاد سازنده و مطلوب برای رفع اشکالات املایی دانش آموزان
ن : بحرینی ت : 24 / 7 / 1390 ز : 21:40 | +

1- تسلط دانش آموز ان بر مهارت نوشتاري مستلزم توجه و برنامه ريزي دقيق معلم براي اجرا و مديريت فعاليتهاي ياددهي و يادگيري است . يادگيري مهارت نوشتن در حركتي ساده به پيچيده (رونويسي املا جمله نويسي و انشا) كه رونويسي ساده ترين نوع نوشته و جمله نويسي و انشا پيچيده ترين آن محسوب مي شود .

2- در املاي فارسي علاوه بر آنكه صورت تصحيح نوشتاري كلمات به دانش‌آموزان آموخته مي شود موجبات تقويت مهارت گوش دادن و درك و دريافت سريع واژه ها، جمله ها و متون فراهم مي آوريد . آموزش املا فقط به ساعت املا اختصاص ندارد بلكه اين مهارت در فرايند و جرياني پويا و همراه با تدريس دروس به ويژه در درس زباني- آموزي خواندن جمله نويسي، انشا فعاليتهاي نگارشي و زباني آموزش داده ميشود .

3-      وجود اشتباهات املايي در نوشته هاي دانش آموزان مانع از ايجاد زباني مناسب و روشن مي گردد و تأثير نامطلوبي را در راه يادگيري و روح و روان بر جاي مي گذارد . لذا ضروري است با توجه و دقّت بيشتري به اين درسي پرداخته شود .

4-      در درس املا بايد نخست به (درجه آموزشي املا) و آموزش درست نويسي كلمه ها و جمله پرداخت و آن گاه در صدد و ارزشيابي از چگونگي نوشتن برآمد .

5-آموزش املا تنها منحصر به ساعت اين درس نيست و معلم بايد در ساير دروس و فعاليتهاي نوشتاري دانش آموزان مانند جمله سازي و انشا نوشتن پاسخ سؤالات و تمرينات علوم هديه آسماني رياضي اجتماعي و .. به نحوه نوشتن كلمات توجه كند و اشكالات املايي آنان را مشخص كند و تذكر دهد (بطور مثال . دانش آموزي كه در درس رياضي- علوم نمره بيست گرفته و لو اينكه 6-5 غلط گيري املايي در درس مذكور مشاهده مي شود . )

6-چون منظور اصلي از گفتن املا در كلاس ارزشيابي فعاليتهاي ياددهي و يادگيري انجام شده است لذا بايد از متن ها و جمله ها و واژه هايي در املا استفاده كرد كه دانش آموزان آن ها را آموخته باشند . (يعني تلفظ آن كلمه ها را شنيده باشند شكل املايي آن ها را ديده و نوشتن آن ها را تمرين كرده باشند . )

7-      طولاني بودن متن املا موجب مي شود كه دانش آموزان معاني كلمه ها و جمله ها را به آساني و به خوبي درك نكنند .

8-      رعايت زبان معيار و تلفظ صحيح كلمه ها و تركيب ها ضروري است  خواندن تركيب  وصفي و اضافي به صورت جدا يا تلفظ كلمات استثنايي يا تلفظ غير رايج درست نمي باشد .

9- از تكرار زياد و غير ضروري كه موجبات كند نويسي و كم توجهي دانش‌آموزان مي شود پرهيز نمود .

10-     عوامل ديگر مانند مشكل دو زبانه بودن دانش آموزان كلاس ، وجود عوامل بازدارنده و مخل در هنگام ياددهي و يادگيري، نبود تكرار و تمرين كافي و در ياددهي شكل صحيح نوشتاري كلمات خوانده شده در زمان آموزش و بعد آن ، فراموش كردن شكل صحيح نوشتاري كلمات خوانده شده به سبب فاصله افتادن بين زمان ياددهي و كاربرد آن و . فراگيران را به غلط نويسي كلمات مي كشاند .

11-     به تجربه ثابت شده است كه رونويسي از روي متن درس و پس از املا،  چندين بار نوشتن از روي غلط ها ، تأثيري قطعي در صحيح نويسي كلمه‌ها نخواهد داشت . زيرا آنچه اهّميّت دارد ياددهي و يادگيري مهارت‌هاي زباني در زمينه ‌ي نوشتن املاي كلمات لست .

12-    هر كلمه يا عبارت تنها يك يا دو بار گفته مي شود تا شاگردان عادت كنند با گوش دادن به صداي معلم ، شكل نوشتاري كلمه ها را ياد بياورند آن را زير لب آهسته تكرار كنند و بنويسند .

13-    سرعت خواندن متن املاي كلمات بايد با توان نوشتاري شاگردان متناسب باشد (تندتر يا كند تر از حد معمول) زيرا بد خطي شاگردان و جا انداختن كلمه ها در املا نتيجه تند گفتن و كند نويسي شاگردان به دليل كند گفتن نقش املا است .

14-    به منظور تشويق شاگردان به درست و زيبا نوشتن كلمات در متن املا علاوه بر نمره املا مي توانيد يك نمره ي خوش نويسي نيز به آن ها بدهيد.

15-    پيشنهاد مي كنيم گاهي املاي كلمات به صورت گروهي نوشته شود يعني اعضاي هر فرد 2 تا 3 نفر با مشورت هم شكل صحيح كلمات گفته شده را بنويسند .

16-    روش هاي آموزشي براي هر كودك با توجه به نوع مشكل وي ، نيازها، علايق ، سن و . متفاوت است به عبارت ديگر برنامه هاي آموزشي هر كودك بايد با شناخت همه جانبه‌ي او به صورت انفرادي باشد .

17-    بسياري از روش هاي آموزشي را مي توان به طريقه‌ي خلاقانه و بديعي ايجاد كرد و مورد استفاده قرار داد . لازم به ذكر است كه بهتر است اين روشها به شكل بازي باشد تا با ايجاد تنوع در يادگيري علاقه ي كودكان را جلب كرد .

 



نظرات شما عزیزان:

سید میلاد
ساعت23:20---19 بهمن 1390
باسلام وخسته نباشید.وبلاگ سازی ومدیریتش خیلی حوصله میخواد نه..به ماهم سربزن واگه مایل بودی همدیگه رو بلینکیم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: رفع اشکالات املایی , آموزش املا , مهارت نوشتاری,
.:: ::.


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © by secondclass
This Template By Theme-Designer.Com